Vanliga frågor om däck

Däck FAQ

Vad ska jag tänka på när det gäller vinterdäck?

I Sverige är det lagstadgat att använda vinterdäck under vissa perioder, och det är viktigt att känna till reglerna för att säkerställa trafiksäkerhet. Här är en förklaring av när man bör byta till sommar- och vinterdäck samt information om vinterdäckslagen:

  1. Sommar- och vinterdäck i Sverige: I Sverige skiftar väderförhållandena dramatiskt med årstiderna. För att säkerställa trafiksäkerhet och prestanda på vägarna är det viktigt att använda rätt typ av däck för rådande väder och temperatur.
    • Sommardäck: Vanligtvis monteras sommardäck när temperaturen är över 7 grader Celsius och risken för is och snö är låg. Många väljer att byta till sommardäck i april/maj och behåller dem till oktober/november.
    • Vinterdäck: Vinterdäck bör användas när temperaturen sjunker under 7 grader Celsius och det finns risk för snö, is eller slask. Vinterdäck ger bättre grepp och säkerhet på vintervägar. De monteras vanligtvis från oktober/november till april/maj.
    • Däckgruppen brukar använda 7-7-7 regeln: Om det är under 7 grader klockan 7 (am & pm) i 7 dagar är det troligen dags att byta till vinterdäck och tvärt om (över 7 grader) när det är dags att byta till sommardäck.
  2. Vinterdäckslagen i Sverige: I Sverige finns lagar och föreskrifter som reglerar användningen av vinterdäck och vissa andra däck. Enligt vinterdäckslagen måste vinterdäck användas under vissa perioder:
    • Tidsspann för vinterdäck: Lagstiftningen kräver att du använder vinterdäck från 1 december till 31 mars, om väderförhållandena kräver det (snö, is, eller frost på vägen). Detta gäller oavsett vilken typ av väg du kör på.
    • Krav på vinterdäck: Vinterdäck måste ha en mönsterdjup på minst 3 millimeter för att anses vara godkända enligt lagen. Detta mönsterdjup ger optimalt grepp och säkerhet under vinterförhållanden.

Att följa dessa datum och lagkrav är viktigt för att säkerställa din och andras säkerhet på vägarna i Sverige. Se till att du alltid är medveten om rådande regler och alltid har bra och godkända däck.

Hur vet jag om mina vinterdäck är godkända?

Godkända vinterdäck är märkta

Ett godkänt vinterdäck är ett däck som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF). Men det är inte så enkelt. Ett däck kan vara märkt med MS utan att vara ett godkänt vinterdäck. Är du osäker på om dina däck är godkända är du alltid välkommen till oss, så hjälper vi dig.

Vinterdäck på importerade bilar

Var uppmärksam på till exempel importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc. Deras originaldäck är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är inte lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har en gummiblandning som inte är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessutom är dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Hur du håller dina däck hela och godkända:

Förvara dem mörkt, svalt och torrt. Förvara dem inte i pannrummet, i en container eller utomhus. Det är direkt olämpligt. Däck ska förvaras stående, däck på fälg kan förvaras liggande.
Se till att ventilationen är god. Däck är känsliga för värme och fukt och det förkortar livslängden på dem att bli utsatta för det under lagring.
Undvik starka lösningsmedel och däckfärg, det skadar gummit. Använd hellre ett vaxschampo om du vill ha en snygg, ren och svart yta.
Efter fem-sex år bör du göra en noggrann genomgång av dina däck. Kolla så att mönsterdjupet är korrekt och att det inte finns några sprickor och skador.
Vi har däckhotell som förvarar dina däck på ett perfekt sätt.

Hur gammalt är ditt däck?

Att däcken har några år på nacken betyder inte att de inte är godkända. Så länge mönsterdjupet är korrekt och de är hela så går det bra att använda dem. Om du vill veta hur gammalt ditt däck är så ska du kolla på däcksidan, längst in vid fälgen. Där står betäckningen DOT följt av en massa tecken. De sista siffrorna anger tillverkningsvecka och år. Exempel: DOT XN MO XKNL 1711 Däcket är tillverkat vecka 17 år 2011. Har däcket bara tre siffror är det tillverkat före år 2000. Om däcken är tillverkade på 1990-talet följs ofta (inte alltid) siffrorna av en trekant. Är du osäker på om dina däck håller en säsong till? Kontakta din närmaste Däckpartner så hjälper vi dig.

Ska jag välja dubb eller dubbfritt?​

När du ska välja vinterdäck är det en del saker du ska tänka på. Viktigt är t.ex. körförhållandena där du oftast kör din bil. Vid isigt underlag ger dubbdäck dig i regel ett bättre grepp, medan ett dubbfritt däck ger ett bättre väggrepp vid lös snö och barmark. På packad snö är både friktionsdäck och dubbdäck bra alternativ. Välj det vinterdäck som passar bäst för dig och din körning. Vår rekommendation är alltid vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Ett sommardäck blir hårt i kyla och är inte anpassad till vinterförhållanden. Omvänt gäller samma för friktionsdäck på sommaren.

Friktionsdäck året runt?​​

Det är lagligt att använda friktionsdäck året runt, men det är inget vi rekommenderar. Gummiblandningen i ett friktionsdäck är anpassat för vinter och kyla, inte för värme. Det ger ett sämre väggrepp och ökar därmed faran för olyckor. Det ger en längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver. Risken för vattenplaning ökar och därmed risken för allvarliga olyckor. Dessutom slits det hårdare än ett sommardäck på grund av den speciella gummiblandningen. Slitna däck är en av de vanligast bakomliggande orsakerna till många olyckor. Genom att kontrollera dina däck regelbundet kan du få ut några extra år ur dina däck och göra vägarna tryggare. Viktigast är, oavsett däckval, att alltid anpassa körsätt och hastighet för det väglag du kör på.

Välkommen till din närmsta verkstad så hjälper vi dig att hitta rätt däck för just din bil.

Ska dom bästa däcken sitta bak eller fram?

Undvik alltid stora skillnader i slitage mellan däcken. Har du ändå skillnad skall alltid bästa däcken sitta bak. Annars riskerar du sladd med rotation som följd. Ett fordon är byggt för att i första hand skydda vid krock framifrån och fungerar mycket sämre från sidan. Köper du två nya däck, skall de alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar. Känner du dig osäker? Kom förbi en av Däckgruppens anläggningar.

Har man slang i bildäck?

Du kanske har ställt frågor som t.ex. Har mina däck en slang? När slutade man med slang i bildäck? Kan man montera slang om mitt däck har fått punktering?

Det var vanligt förr i tiden att ha en slang i däcket. Däcktillverkare slutade tillverka däck som behöver slang under sent 90-tal. Det allra första däcket som inte behövde en innerslang lanserades 1954 och satt på Packard. Tillverkat av Goodyear. Denna typen av däck kallas för oftast för ”tubeless”. Däcket är starkt uppbyggt med en klinch kant som håller trycket mot fälgkanten.

Man kan tekniskt sett lägga i en slang i ett tubeless däck om man har fått punktering. Det är inte en lösning som rekommenderas. Det är alltid bäst att laga däcket med en permanent insideslagning som är till för att laga ett däck. Behöver man monterade en slang tyder det på att däcket är så pass skadat att det inte går att laga. Det kan leda till en säkerhetsrisk om skadan utvecklas och det kommer in fukt till däckets cord.

Däckgruppen lagar alltid däck med en lagning från insidan. Vi inspekterar alla däck innan påbörjat jobb för din säkerhet.

Läs mer och se priser dackgruppen.se/tjanster/dackservice/lagapunktering/

Välj verkstad för tidsbokning

Har du dina däck i vårt däckhotell behöver du välja inlämningsställe nedan. 

Hur hittar du din däckdimension?

Dimensionen hittar du på sidan är däcket. Det kan ibland stå med stora siffror men ibland bara lite mindre längs fälgkanten. På bilden nedan ser du båda alternativen. 

I detta fall är storleken 235/55R18. 

235 är däckets bredd.
55 betyder att höjden är 55% av bredden (235).
R 18 betyder att fälgen är 18″ i diameter och att däcket är ett radialdäck som blev standard redan på 1970-talet.